آهنگساز درجه دو، اثر درجه یک، اجرا جاودانه
آهنگسازی درجه دو
اصولا انگلیسیها در زمینه موسیقی کلاسیک هیچ وقت آهنگساز درجه یکی به جهان ندادهاند. آنها چند آهنگساز مشهور دارند مثل ادوارد الگارEdward Elgar ، بنجامین بریتن Benjamin Britten یا رالف ون ویلیامز Ralph Vaughan Williams که اصلا قابل مقایسه با غولهای آلمانی مثل بتهوون یا باخ و یا روس مثل چایکوفسکی یا شوستاکوویچ نیستند. البته همهء این آهنگسازانی که اسمشان را بردم چند اثر بسیار زیبا دارند که اگر این آثار را نمینوشتند جای خالی آنها در آرشیو جهان موسیقی بسیار محسوس میبود. اما با این همه این موجب نمیشود که جایگاه این آهنگسازان از رده دومی یا حتی سومی ارتقا پیدا بکند.
امروز میخواهم در مورد اثری که جایگاهی ویژه در تاریخ موسیقی دارد برایتان بنویسم. جایگاه خالق این اثر در تاریخ موسیقی در مرتبه درجه دومها است: ادوارد الگار
اثری درجه یک
کنسرتو برای ویلن سل و ارکستر جزو زیباترین کنسرتو ویلن سل های همهٔ تاریخ است. هیچ کدام از غولهای موسیقی کلاسیک، کنسرتو ویلن سلی به این زیبایی ننوشتهاند. تنها کنسرتو ویلن سل دیگری که از حیث زیبایی و جاودانگی در این رتبه قرار میگیرد کنسرتو ویلن سل آنتونین دورژاک Antonín Dvořák آهنگساز برجسته چک است.
اجرایی جاودانه
کنسرتو ویلن سل الگار در سال ۱۹۱۸ تصنیف شد و با وجود این که در زمان حیات آهنگساز اجرا و ضبط هم شد اما تقریباً گمنام باقی ماند و بعد از گذشت حدوداً پنجاه سال و با اجرایی تاریخی، به شهرت جهانگیر امروزی رسید. اثری است در چهار موومان (قسمت) و پر است از فراز و فرودهای بسیار دراماتیک. اگر چه کنسرتو در چهار قسمت نوشته شده اما این قسمتها، در هم تنیده شدهاند و در قسمتهای مختلف، بارها به تم اولیه برگشت میشود. به همین دلیل توصیه میکنم که به همه اثر، یکجا گوش کنید. ضمناً ممکن است که مثل خیلی شاهکارهای دیگر، بار اولی که می شنویدش کمی سردر گم شوید اما مطمئناً بعد از چند بار شنیدن، همان قدر شیفته و مبهوتش خواهید شد که همه شدهاند
اجرایی جاودانه
از حیث نوازندگان برجسته، انگلیسیها وضعشان کمی بهتر از آهنگساز است. روسها، آلمانیها و مجارها نوازندگان تأثیر گذار، درجه یک و فراوانی به جهان موسیقی هدیه کردهاند. اما انگلیسیها تعداد خیلی کمی نوازندهٔ تاریخی داشتهاند. اما در عوض چند غول دارند که واقعاً غول هستند. نکتهٔ جالب تاریخی در مورد کنسرتوی الگار این است که این کنسرتو و یک نوازنده انگلیسی اسمشان با هم عجین شده. این چلیست (نوازنده ویلن سل) کسی نیست جز ژاکلین دوپره
Jacqueline du Pré (1945 - 1987) |
زندگی عجیب و دردناک این نابغهٔ بی همتا موضوع کتابها و فیلمهای زیادی شده است. او اولین بار در شانزده سالگی اجرای عمومی رسمی داشت و در هفده سالگی این اثر بسیار مشکل را تحت رهبری جان باربیرولی John Barbirolli چنان اجرا کرد که تحسین همه منتقدین را به همراه داشت. اجرای سرشار از احساس، انرژی و تکنیک او نه تنها دوپره را به شهرتی افسانه ای رساند بلکه خود کنسرتو را هم (که سالیان درازی محجور مانده بود) به یکی از محبوبترین کنسرتو ویلن سل های تاریخ تبدیل کرد. از آن پس، کنسرتو ویلن سل الگار به بخشی از رپرتوار همیشگی ژاکلین دوپره تبدیل شد. در بیست سالگی، دوپره و باربیرولی مجدداً این اثر را اجرا و ضبط کردند. این ضبط تاریخی هنوز هم جزو پرفروشترین صفحات موسیقی کلاسیک است. علاوه بر آن، دوپره این کنسرتو را با بزرگترین رهبران دنیا بارها اجرا کرده و چند تا از این اجراها هم روی صفحه گرامافون ضبط شده و همچنان از همهٔ آنها به عنوان برترین اجرا(ها) از آغاز تا کنون یاد میشود!
جهان موسیقی گوهری قیمتی را با سرعتی بهت آور از دست داد. میزان دردناکی این فقدان وقتی بیشتر ملموس میشود که به یاد بیاوریم عمر هنری ژاکلین دوپره در بیست و هشت سالگی تمام میشود! سنی که خیلی از غولهای تاریخ، هنوز در اول راه بزرگ شدن بودند. افسوس
از مرگ گفتم و فکر میکنم حالا بهتر است به زندگی جاودانهء ژاکلین دوپره در پرتو هنرنمایی جادویی اش بپردازیم. دیگر موقع شنیدن این اثر بی همتاست. ابتدا فایل صوتی همان اجرای تاریخی که در بیست سالگی دوپره ضبط شده
EDWARD ELGAR (1857 – 1934)
Concerto for Cello in E minor, Op. 85 Download
I. Adagio - Moderato
II. Lento - Allegro molto
III. Adagio
IV. Allegro - Moderato - Cadenza - Allegro, ma non troppo - Adagio – Allegro molto
Cello: Jacqueline Du Pré
London Symphony Orchestra
Conductor: Sir John Barbirolli
Written: 1918; England
Preformed: 1965; England
او همراه با رهبری همسرش دانیل برنبویم (که خودش از نوابغ کم نظیر در قرن حاضر است) هم اجراهای بسیار موفق و مشهوری داشت.
Jacqueline Du Pré & Daniel Barenboim |
اجرای تصویری زیر یکی از همین اجراهاست.
EDWARD ELGAR (1857 – 1934)
Cello: Jacqueline Du Pré
توضیحی در مورد عنوان مطلبم (آهنگساز درجه دو، اثر درجه ...)
چگونه می شود گفت که چه اثری درجه یک است و چه آهنگسازی درجه سه است؟ چه بسا ادوارد
الگار که من درجه دو خواندمش، برای کسی بهترین و والاترین آهنگساز باشد و برعکس.
آیا اصلا ملاک و متری برای چنین رتبه بندی هایی وجود
دارد؟ به خصوص وقتی که صحبت از هنر و سلیقه می شود، اصلا امکان دارد که برای یک
هنرمند یا اثرش درجه و رتبه قائل شد؟
گمان می کنم که اغلب ما (و منجمله خودم) در پاسخ خواهیم گفت که چنین رتبه بندی غیرممکن است و این گونه تفکیک
کردن ها پایه ای علمی و دقیق ندارد.
علت اولیهء من برای برگزیدن این عنوان، تحریک حس کنجکاوی
خواننده برای خواندن مطلبم بود. هم چنین استفاده از لغت هایی مانند
غول، بی همتا و یا افسانه ای نیز باز هم برای هر چه برجسته تر کردن شخصیت های مورد نظرم هستند. ضمن این که
سعی کردم که قبول عموم را هم در نظر داشته باشم.
علت بعدی هم این است که من باور دارم که پدیده های هنری (با وجود سلیقه ای بودن) پس از گذران زمان جایگاه های متفاوت خود را پیدا می کنند و قضاوت تاریخ، بتدریج دانه های درشت تر را سوا می کند. به نظرم این طور می رسد که در این گذران تاریخی،
جایگاه آهنگسازی مانند بتهوون یا موتسارت بسیار بالاتر از الگار یا کرساکف است.
اما به هیچ وجه نمی توانم بگویم که این بالاتر بودن چه
اندازه ای است. و اگر باخ درجه یک است چرا
الگار درجه یک نیست و چرا درجه سه هم نیست. همان طور که قبلا اشاره داشتم برای این
رتبه بندی ها نه سند و مدرکی وجود دارد و نه
ترازویی. اما این ارقام بی معنا و مرده، یک بار حسی دارد که آرزو دارم توانسته باشم خواننده را از این طریق،
به آن بار ذهنی نزدیک تر کنم.
بسيار عالى
پاسخحذفتولد 'چه جالب' مبارک!
حذفصفحه بسیار جالبی است.بی یقین وقت بسیاری صرف شده تا هم مطلب نوشته شود وهم آدرس موزیک در دسترس خواننده قرار بگیرد. امیدوارم دوستان بیشتری اینجا بیایند.
راستی علامت '!' در سمت راست 'چه جالب' قرار گرفته :) و اصلا کار راحتی نیست تا جایش را به سمت چپ منتقل کرد.
تولد 'چه جالب' مبارک!
پاسخحذفصفحه بسیار جالبی است.بی یقین وقت بسیاری صرف شده تا هم مطلب نوشته شود وهم آدرس موزیک در دسترس خواننده قرار بگیرد. امیدوارم دوستان بیشتری اینجا بیایند.
راستی علامت '!' در سمت راست 'چه جالب' قرار گرفته :) و اصلا کار راحتی نیست تا جایش را به سمت چپ منتقل کرد.
ارادتمند مهرداد
خوشحالم که به این صفحه سر زدید. خوشحال تر از این که مطلب مورد توجه قرار گرفت و بسیار خوشحال تر برای اینکه نظر هم دادید.
حذفمشکل علامت تعجب هم بزودی رفع خواهد شد. چرا که اصلا عنوان وبلاگم را عوض خواهم کرد.
باز هم ممنون
سلام کاربر nima_00989166از پی تی هستم..
پاسخحذفامیدوارم هرچی زودتر به عبارت "که چی؟!!!" برسی..
قصد بی احترلامی ندارم
دوست دارم
بای.. :ایکس
حقیقتش درست متوجه منظورتان نشدم. اما در کل میتوان بگویم که «که چی» عبارت کمی خطرناکی است. البته اگر ما هر دو به این عبارت از یک منظر نگاه کرده باشیم.
حذفبرای من «که چی» بیشتر بوی انفعال و دلمردگی میدهد. در این صورت امیدوارم که نه تنها «هر چه زودتر» بلکه هرگز به این موقعیت نرسم.
ممنون برای اینکه سری به اینجا زدید.
با سلام..
حذفنیما هستم..
منظورم این هست که برای کی؟ برای چی مینویسید؟
بقول عمو مایکل توی این وضعیت کلاهت رو بگیر باد نبره..
موسیقی که هیچ..من خدا رو هم داره یادم میره با این همه دغدغه...
دوستان نازنینی گله داشتند که چرا اینقدر بین نوشتههایم فاصله افتاده است. بابت این اهمال و تنبلی شرمندهام. امیدوارم بتوانم کمی فعالتر شوم.
پاسخحذفاما میخواهم خدمت دوستان عزیزم اعلام کنم که صفحهای در فیسبوک درست کردهام. اگر آنجا تکمهٔ لایک را بزنید، وقتی مطلب جدیدی مینویسم بهسرعت در جریان قرار خواهید گرفت.
سپاسگزار خواهم بود اگر دوستان خود را نیز به این صفحه دعوت کنید. نشانی صفحهٔ فیسبوکم:
Che jaaleb چه جالب
https://www.facebook.com/pages/Che-jaaleb-%DA%86%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8/258835840934411