۱۳۹۲ شهریور ۸, جمعه

فرار از پینگلیش

نوشتن با الفبای فارسی توسط صفحه کلید لاتین

از زمانی که کاربرد کامپیوتر همگانی شد و ارتباطات بین‌المللی میان افراد هم‌زبان شروع شد، موضوع نوشتن با الفبای زبان مادری به مشکلی پیچیده تبدیل شد. مبنای طراحی صفحه‌کلیدها، الفبای لاتین است که با کمی تغییر، برای همهٔ غربی‌ها قابل استفاده است. این وسط تکلیف الفباهایی مثل فارسی، هندی یا ژاپنی چه می‌شود؟

فارسی‌زبان‌ها از شیوه‌ای که به پینگلیش (اوایل می‌گفتند فارگلیسی) معروف شده استفاده می‌کنند. اما نوشتن به پینگلیش مشکلات خاص خودش را دارد. برای خواننده‌ای که چشمش به الفبای زبان‌مادری عادت کرده گاهی خواندن یک متن پینگلیش، به معمایی تبدیل می‌شود. مثلاً این جمله را بخوانید:

Shoor vadie eist kamiab

شعور ودیعه‌ای است کمیاب

خواننده‌ای مثل من باید کلی کج و کوله بشود تا بفهمد که اولین کلمه شور نیست و شعور است و الی آخر. پینگلیش شاید بدرد چت کردن و این‌جور کارها بخورد که امثال من از این بابت هم فارغ هستیم.

مشکلات نوشتن با الفبای فارسی
یکی از مشکلات پیش‌رو برای بسیاری از ساکنین خارج از کشور، این است که کامپیوترشان (و یا کامپیوترهای عمومی) صفحه کلیدی که روی آن فارسی حک شده باشد را ندارد. در این صورت برای نوشتن با الفبای فارسی چه باید بکنند؟ اخیراً ایمیلی به دستم رسیده که راه حل جالبی را مطرح کرده است.

تبدیل پینگلیش با ابزار گوگل
برای این‌که با خیال راحت پینگلیش تایپ کنید و متن فارسی را همان لحظه تحویل بگیرید روی این لینک کلیک کنید:


حالا متن دلخواه‌تان را به پینگلیش تایپ کنید، می‌بینید که هر کلمه به صورت معجزه‌آسایی بلافاصله به فارسی تبدیل می‌شود. در این روش تقریباً همیشه اولین لغتی که ساخته می‌شود همانی است که مورد نظر است.

اگر تصویر کمی محو است، برای بهتر دیدنش، روی آن کلیک کنید. 


اما گاهی وقت‌ها ممکن است که سیستم کلمه را اشتباه حدس بزند. مثلاً شما می‌خواستید بنویسید فعلاً و سیستم حدس زد که منظور شما کلمهٔ فلان است. در این حالت می‌توانید از لغت‌های پیشنهادی، کلمهٔ مورد نظرتان را انتخاب کنید.


اگر آن کلمه هم در فهرست نبود صفحه کلید فارسی را احضار کنید و کلمهٔ مورد نظر را خودتان وارد کنید.


عملاً دیگر کار تمام شده است. آنچه که نوشته شده را انتخاب کنید (مثلاً با دستور Ctrl+Alt) و مطلب را کپی کنید و بعد آن را در نامهٔ خودتان بگذارید. همین!

متأسفانه موفق نشدم مسیر پیدا کردن این لینک را از صفحهٔ اصلی گوگل پیدا کنم. اگر از دوستان کسی بتواند در این زمینه راهنمایی کند، خیلی متشکر خواهم شد. فعلاً همین لینک را داریم.


امتحانش مجانی است.

۴ نظر:

  1. روش جالبی است اما لازم است که مسیر پیدا کردن این لینک را هم بگویید. این نشانی را که نمیشود حفظ کرد. متشکرم برای وبلاگ خوبتان

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم برای تماستان. متاسفانه هنوز نتوانستم مسیر را پیدا کنم. از دوستان هم خواهش می‌کنم که اگر می‌توانند کمک کنند.

      حذف
  2. چند دقیقه قبل برای نوشتن کامنت در نوشته مربوط به روزه ؛ از این برنامه استفاده کردم. عالی بود. کاملا جواب میدهد. عملی و راحت هم هست. تشکر. ادامه بدهید.

    پاسخحذف
  3. دوستان نازنینی گله داشتند که چرا این‌قدر بین نوشته‌هایم فاصله افتاده است. بابت این اهمال و تنبلی شرمنده‌ام. امیدوارم بتوانم کمی فعال‌تر شوم.
    اما می‌خواهم خدمت دوستان عزیزم اعلام کنم که صفحه‌ای در فیس‌بوک درست کرده‌ام. اگر آنجا تکمهٔ لایک را بزنید، وقتی مطلب جدیدی می‌نویسم به‌سرعت در جریان قرار خواهید گرفت.
    سپاسگزار خواهم بود اگر دوستان خود را نیز به این صفحه دعوت کنید. نشانی صفحهٔ فیس‌بوکم:

    Che jaaleb چه جالب
    https://www.facebook.com/pages/Che-jaaleb-%DA%86%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8/258835840934411

    پاسخحذف